Spelpsykologi på casino
Trots att nästan alla människor är medvetna om att ett kasino tjänar pengar på sina svenska kunder, är det få som vet hur mycket jobb det faktiskt ligger bakom processen och hur stor planering det är.
Ur en psykologisk synvinkel finns det mycket man kan göra för att få kunderna att komma tillbaka, trots att de redan har förlorat stora summor pengar. En återkommande kund som konstant förlorar väldigt stora summor pengar kallas vanligtvis för “kassako” och är en stor tillgång för casinot. Genom att se till att hela casinoup
plevelsen (förutom förlusten av pengar) är så optimal som möjligt genom att erbjuda gratis lyxsuit på hotellet med fria måltider och dryck, ökar det chansen att kunden återkommer för att prova sin lycka igen och igen.
Ett annat mycket vanligt sätt att med h
jälp av psykologi se till att kunder spenderar mer pengar är att få kunden att förlora kontrollen över tiden. På casinon finns inga klockor, utan här är det enbart stora jackpottar och vinstsummor som står uppskrivna och ljuset på casinot är alltid detsamma.
Ju längre ett casino kan få dig att fortsätta spela, desto mer pengar kan de också få ut av dig. SVårare än så är det egentligen inte.
Att enbart tala om andra kunders vinster är också ett sätt att påverka sina kunder med hjälp av psykologi. En jackpott som delats ut är något som alla snabbt får höra talas om, gärna i samband med blinkande lampor och högt ljudd för att dra lite extra uppmärksamhet till sig. Det är ett sätt för casinot att få kunden att tro att det delas ut mer vinster än vad det faktiskt gör, med tanke på att man aldrig får höra om kunders förluster.
I spelets värld är nästan alla knep tillåtna för att få folk att spendera så mycket pengar som möjligt. Har du som kund information om psykologiska knep som casinot kan ta till, ligger du ett steg före i processen och har troligtvis lättare att uppmärksamma när det är dags att sluta.